
Na stopě
Na místech uvnitř obce nebo v blízkém okolí žáci ve skupinách mapují výskyt živočichů (motýli a housenky, vodní bezobratlí a ptáci). Do mapy zakreslují polohu stanovišť (květnaté louky, tůně, remízky, křoviny).
zážitková lekce venku
• horniny • minerály • geopark • 1. stupeň ZŠ • prvouka
Program probíhá v Geoparku Říčany. Žáci se seznamují s příběhy vzniku vybraných hornin a kde na Říčansku se tyto horniny vyskytují. Zkoumají okolí říčanského hradu. Ve skupinách připraví pokusy demonstrující vznik hornin, pokusy si vzájemně prezentují. Seznamují se s minerály, ze kterých jsou horniny složené, nahlédnou i do geologické laboratoře.
Lekce jsou součástí komplexního programu pro 3.–5. třídu Kameny ožívají.
Program zahrnuje 7 lekcí v délce 16 vyučovacích hodin. Podrobný popis všech lekcí a pomůcky k dalším lekcím najdete u programu.
Lekci si můžete stáhnout, podle potřeby upravit a s žáky realizovat sami, nebo si můžete objednat výukový program s lektorkou muzea.
Na místech uvnitř obce nebo v blízkém okolí žáci ve skupinách mapují výskyt živočichů (motýli a housenky, vodní bezobratlí a ptáci). Do mapy zakreslují polohu stanovišť (květnaté louky, tůně, remízky, křoviny).
Žáci se seznamují s tím, jaké zdroje potravy poskytuje příroda v jejich okolí. Ve skupinách zjišťují, jaké znají plané jedlé rostliny a navrhují vlastní recept.
Program probíhá v Geoparku Říčany. Žáci si vyzkouší práci paleontologů, v paleontologickém nalezišti hledají zkameněliny z různých geologických období.
Žáci se seznamují s typy tkanin a s různými textilními technikami. Šijí na stroji a tkají na tkacím stavu. Učí se navzájem, postupy je učí spolužáci, nikoli dospělí. Uvažují, jaké techniky jim vyhovují a proč.
Lekce probíhá v ulicích v centru Říčan, u Mlýnského rybníka. Děti se seznamují s životem dětí v Říčanech před 100 lety. Jak místo, kde právě stojí, vypadalo a jak si tu děti hrály.
Tato lekce se skládá ze dvou částí. V první žáci zakládají vícedenní pokus s měřením venkovní teploty a srážek ve školní zahradě. Po několikadenním zaznamenávání dat navazuje druhá část ve třídě, kde žáci data zpracovávají, vyhodnocují a prezentují.
Vznik regionální učebnice je finančně podpořen z prostředků Evropské unie.
Jsem mentorka metody badatelsky orientovaného vyučování ( BOV). Ráda učím venku, kde můžeme zkoumat přírodu v souvislostech. Zaměřuju se při vzdělávání žáků i pedagogů na aktuální témata – například klimatickou změnu. Působím také jako učitelka přírodopisu v ZŠ. Podílím se na přípravě nových RVP pro přírodopis.
Lektorka workshopů Jak učit badatelsky o přírodě, Učíme pro reálný život
Autorka publikací Společně ze školy do přírody, Říčanský uličník