To se nám povedlo
Naše principy vzdělávání
V centru zájmu naší činnosti je dítě, které podporujeme na jeho cestě životem. Rozvíjíme v dětech sebedůvěru a dovednosti pro chápání udržitelnosti procesů svého žití a živé planety. Vycházíme z poznatků uznávaných aktuálních vzdělávacích trendů i politiky světových autorit.
Proč bych se tyhle metody měl učit?
K čemu mi budou?
A k čemu budou mým žákům?
1) Dáváme dětem prostor pro aktivní učení.
Chci diskutovat, klást otázky, zkoušet něco nového, objevovat, tvořit, sáhnout si a přijít tomu na kloub.
- Děti mají prostor klást otázky, přicházet s vlastními tématy, navrhovat postupy řešení, diskutovat a vyjadřovat svůj postoj, podílet se na hodnocení včetně formulace kritérií.
- Děti pracují s textem, s obrazovými materiály i s autentickými objekty – přírodninami a historickými předměty.
- Pracují samostatně i ve skupině.
- Děti se učí prostřednictvím zážitku, zkouší si různé věci na vlastní kůži a pracují vlastníma rukama.
- Rozvíjíme u dětí tvořivost, kterou mohou uplatňovat například při navrhování experimentů, řešení problémů nebo rukodělné tvorbě.
Metodická videa: Od hradu dále a Tvořivá hra v zahradě
https://youtu.be/NAeP7vtDbiAhttps://www.youtube.com/watch?v=UJ-i1mjPrls
2) Zážitek je reflektován a je motivací k dalšímu učení.
Chci prožít emoce, pochopit proč, vyjádřit svůj názor, mít své místo a bavit se.
- Pro reflexi zážitku je ponechán dostatečný prostor (pravidlo 20/60/20).
- Reflexe probíhá různými formami – výtvarně, volným psaním, záznamem do portfolia.
- Prostřednictvím reflexe zážitku děti formulují otázky a upevňují nové poznatky a zkušenosti.
- Dáváme prostor i reflexi emocí a prožitků.
3) Vycházíme ze zkušeností dětí.
Chci být sama sebou, řešit věci, které se mě týkají, a učit se o věcech, které mě zajímají.
- Program stavíme na předpokládaných znalostech a zkušenostech dětí dané věkové skupiny, které získáváme ve spolupráci s pedagogem. Zkušenosti a představy dětí mapujeme různými způsoby – pojmové mapování se zadanými klíčovými slovy, polootevřené otázky a tvrzení aj.
- Aktivně pracujeme s místem, kde děti žijí (rodina a okolí). Necháváme děti přinášet svoje předměty nebo písemnosti (rodinná alba, kroniky, vlastnoručně nasbírané přírodniny) a dále s nimi pracujeme.
- Respektujeme tempo dětí a jejich pohled na věc.
4) Připravujeme prostředí a příležitosti pro různé styly učení.
Mě baví diskutovat. Já ráda kreslím. Nevydržím sedět na místě. Nechci mluvit před publikem. A mě baví hledat na internetu.
-
Pro učební styly (vizuální, sluchový, činnostní, logický a společenský) volíme různé výukové aktivity. Využíváme:
-
IT technologie jako programy pro interaktivní tabuli, chytré telefony, tablety s animacemi (vizuální styl)nahrávky rozhovorů, poznávání zvuků (sluchový styl)
-
deskové hry, tvořivé činnosti (činnostní styl)
-
rolové hry a diskuze (společenský styl)
-
myšlenkové mapy, Vennovy diagramy, schémata a tabulky (logický styl)
-
-
Připravujeme prostředí s různorodými materiály a pomůckami, využíváme venkovní prostředí (zahrady, přírodní stanoviště, ulice, parky), v interiéru pracujeme s přírodninami a autentickými objekty.
Metodické video: Skupinová práce
https://youtu.be/OGK1qb48p1s
5) Učením vytváříme u dítěte osobní vztah k místu.
Chodím na kroužek přes náměstí, zkratkou kolem rybníka.
Chci být venku s partou, „felíme“ po okolí.
- Učíme o místě – jeho přírodě a historii včetně příběhů, tradic, literatury a uměleckých děl inspirovaných místem.
- Místo jako takové (např. náměstí, nádvoří hradu, okolí rybníků, památné stromy, sochy a další památky) využíváme k výuce o historii či kulturních hodnotách.
- O přírodě učíme v přírodě na vybraných lokalitách – na loukách, v lese, u vody. Vedeme děti k zájmu o místo a účasti na kulturním a společenském životě, který se k němu váže.
- Dáváme prostor k diskuzi o stavu a využití místa a jeho možných budoucích úpravách, např. prostřednictvím participativního plánování nebo školních parlamentů.
- Při řemeslných aktivitách využíváme lokální zdroje, inspirace a přírodní materiály z blízkého okolí.
Metodické video: Místně zakotvené učení
https://youtu.be/t3dXI95Ss_s
6) Je samozřejmostí, že se chováme ohleduplně k přírodě, lidem a životnímu prostředí a vedeme k tomu děti.
Jsem ráda venku, ale na klimatickou krizi nemám názor, nerozumím tomu. Každý říká něco jiného.
- Využíváme odpovědně materiály a energie, předcházíme vzniku odpadu, recyklujeme, kompostujeme.
- Šetrně manipulujeme s živočichy, nerušíme je v jejich prostředí.
- Přistupujeme s respektem k lidem včetně pamětníků a sousedů a předcházíme konfliktům.
- Učitel a lektor je dětem přirozeným vzorem v zodpovědném chování k životnímu prostředí.
- Učíme se v souladu s cíli udržitelného rozvoje.
7) Hra, humor, potěšení z činnosti jsou běžnou součástí učení.
Chci diskutovat, klást otázky, zkoušet něco nového, objevovat, tvořit, sáhnout si a přijít tomu na kloub.
- Vycházíme z našeho zájmu a činností, které nás baví.
- Pozitivně hodnotíme a povzbuzujeme děti.
- Ve výuce cíleně využíváme hru, nadhled, komiksy a scénky.
- Oceňujeme kreativní a vtipná řešení.
- Nebojíme se chybovat a podporujeme u dětí zvídavost.
- Wellbeing dětí je pro nás důležitá podmínka pro učení
Metodické video: Hra a tvořivost
https://youtu.be/b7U5-pz8EHY
8) Každé dítě při učení zažije úspěch.
Chci zkusit něco, co mi jde. Nevím, co mi jde dobře, ale chci na to přijít.
- Aktivity a úkoly mají různé úrovně a jsou přiměřenou výzvou, která každému dítěti umožní zažít úspěch.
- Kritéria hodnocení popisují kvalitní výkon, který je adekvátní věku a schopnostem dětí.
- Oceňujeme různé nápady, návrhy i detailní praktická řešení.
- Při hodnocení společně s dětmi hledáme, co se podařilo.
Metodické video: Učení pro reálný život
https://youtu.be/xqD8L92Cxb8