2. až 5. třída ZŠ
Téma: živočichové
Místo konání: terén
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 90 Kč/žák (minimálně 1350 Kč za skupinu)
Vydáme se do lesa, budeme pátrat po přítomnosti živočichů a hledat pobytová znamení. Žáci pracují ve skupinách, poté si vzájemně představí své výsledky. Program doplňují hry na téma potravní řetězce a rovnováha v přírodě.
Téma: ptáci
Místo konání: muzeum/škola
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 90 Kč/žák (minimálně 1350 Kč za skupinu)
Jací ptáci nám létají na krmítko, co jim chutná a co naopak na krmítko nepatří? Podíváme se, jaká hnízda si staví, ukážeme si, jak vypadají jejich vajíčka. Žáci si sestaví z připravených částí budky (cena materiálu je 400 Kč za budku – počet dle zájmu pedagoga) a získají informace, jak budku vyvěsit a jak se o ni starat.
Téma: žáby
Místo konání: terén/muzeum/škola
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 90 Kč/žák (minimálně 1350 Kč za skupinu)
Seznámíme se se zástupci obojživelníků, poslechneme si zvuky žab a zjistíme, čím se živí a jak se rozmnožují. Zjistíme, jaká nebezpečí hrozí obojživelníkům a jak jim člověk pomáhá.
Téma: les
Místo konání: terén/ muzeum/škola
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 90 Kč/žák (minimálně 1350 Kč za skupinu)
Pojďme pátrat, jaké druhy stromů v lese rostou a kteří živočichové v lese žijí. Dozvíme se, jak se člověk o les stará. Při realizaci programu v terénu žáci samostatně zkoumají půdní bezobratlé.
Téma: zahrada
Místo konání: muzejní zahrada
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 90 Kč/žák (minimálně 1350 Kč za skupinu)
Prozkoumáme, kdo s námi žije v zahradě, navštívíme ohromné ptačí hnízdo. Zjistíme, co potřebují rostliny ke svému růstu a jak vzniká z bioodpadu kompost. Žáci si vyzkouší různé druhy činností v zahradě, seznámí se se zahradními rostlinami a koloběhem vody nejen v zahradě. Program využívá expozici v zahradě muzea.
Téma: voda
Místo konání: terén/muzeum/škola
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 90 Kč/žák (minimálně 1350 Kč za skupinu)
Seznámíme se s koloběhem vody, vodními živočichy a rostlinami. Povíme si, jak získáváme pitnou vodu a na co všechno ji používáme. Žáci zdůvodní, proč vodou šetřit, a navrhnou úsporná opatření.
Téma: mikroskopování – rostliny
Místo konání: terén a muzeum
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 90 Kč/žák (minimálně 1350 Kč za skupinu)
Jak rostlina přijímá vodu? Kudy putuje voda v rostlině? Přineseme si rostliny z terénu, pod mikroskopem a lupou prozkoumáme povrchy různých listů. Na řezech kořenem a stonkem objevíme rozdíly mezi rostlinami z různých typů prostředí.
Téma: mikroskopování – vodní organismy
Místo konání: terén a muzeum
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 90 Kč/žák (minimálně 1350 Kč za skupinu)
Jak vypadá voda pod mikroskopem? Podíváme se na kvalitu vod v říčanských potocích a rybnících pěkně zblízka. Žáci v terénu odloví vzorky, které následně zkoumají a hodnotí. Budeme pozorovat vodní mlže a hmyz, řasy, sinice i perloočky.
Místo konání: zahrada a dvorek muzea
Kdy: duben až říjen
Délka programu: 3 vyučovací hodiny
Pro koho: 1. až 5. třída
Cena: 130 Kč/žák (minimálně 1950 Kč za skupinu)
Program seznamuje děti se životem našich předků v první polovině 20. století. Vyzkoušejí si dětské hry z minulosti, péči o zvířata a stloukání másla.
Doprovodné materiály: album historických fotografií zemědělských prací, miniatlas rostlin
Místo konání: terén a dvorek u muzea
Kdy: duben až říjen
Délka programu: 4 vyučovací hodiny
Pro koho: 3. až 5. třída
Cena: 150 Kč/žák (minimálně 2250 Kč za skupinu)
Na terénní výpravě žáci pracují se záznamy vzpomínek pamětníků. Vyzkoušejí si dětské hry z minulosti a provádějí jednoduchá pozorování přírody. Zapojují se do péče o místo a o drobná hospodářská zvířata.
Doprovodné materiály: Vzpomínky říčanských pamětníků – audio
Téma: badatelsky orientovaná výuka
Místo konání: terén/zahrada/škola
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 90 Kč/žák (minimálně 1350 Kč za skupinu)
Vyzkoušejte si s dětmi metodu badatelsky orientovaného vyučování. Děti hledají výzkumnou otázku, stanovují hypotézu, zkoumají a vyhodnocují výsledky. Metoda akcentuje samostatné myšlení a skupinovou spolupráci. Máme připravené lekce na různá témata.
Žáci ve skupinách mapují výskyt živočichů (motýli a housenky, vodní bezobratlí a ptáci). Do mapy zakreslují polohu stanovišť (květnaté louky, tůně, remízky, křoviny). Zkoušejí jednoduché způsoby, jak výskyt živočichů podpořit (dosévání kvetoucích druhů, vysazování keřů nebo mokřadních rostlin, péče o květnaté louky).
Doprovodné materiály: Pocitová mapa Říčan a okolí
Místo konání: muzeum
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 130 Kč/žák (minimálně 1950 Kč za skupinu)
Seznámíme se s vybranými řemesly, dozvíme se, co který řemeslník vyráběl, jak vypadala jeho dílna a jaké nástroje používal. Vyzkoušíme si práci pekaře, truhláře, provazníka a tkalce. Své výrobky, dovednosti a znalosti na závěr předvedeme na „tržišti“. Každý si odnese svůj výrobek.
Místo konání: muzeum/škola
Délka programu: 2-3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 130 Kč/žák (minimálně 1950 Kč za skupinu)
Místo konání: muzeum/škola
Délka programu: 2-3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 130 Kč/žák (minimálně 1950 Kč za skupinu)
Projdeme si proces zpracování ovčí vlny. Technikou mokrého plstění vytvoříme z přírodní vlny barevné kuličky nebo polodrahokamy, aniž bychom potřebovali jehlu, nit nebo složité nástroje. Je možné si vybrat variantu tvoření motýlků metodou suchého plstění.
Místo konání: muzeum/škola
Délka programu: 2-3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 130 Kč/žák (minimálně 1950 Kč za skupinu)
Papír provází naše životy každý den už od dětství. Z čeho a jak se vyrábí, co se děje s použitým papírem po vyhození do tříděného odpadu? Vyzkoušíme si jednoduchou výrobu papíru za použití sít. Vytvořené papíry ozdobíme bylinkami.
Téma: historie
Místo konání: terén Říčany
Délka programu: 2-3 vyučovací hodiny (2-3x 45 minut)
Cena: 90 Kč/žák (minimálně 1350 Kč za skupinu)
Vycházka s historikem muzea. Žáci se dozvědí příběhy z historie o významných místech Říčan.
Téma: pravěk
Místo konání: muzeum
Délka programu: 2-3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 130 Kč/žák (minimálně 1950 Kč za skupinu)
Co uměl pravěký člověk, jak žil, kde bydlel a čemu věřil? Jaký používal materiál a jaké měl nástroje? Vyzkoušíme si, jak se mlelo obilí, spřádal len, tkaly popruhy a pásky. Zkusíme, jak naši předci používali pazourky k vrtání, řezání i škrábání kůží.
Místo konání: hájovna nebo zahrada muzea či školy
Kdy: duben až říjen
Délka programu: 4 vyučovací hodiny
Pro koho: 3. až 5. třída
Cena: 150 Kč/žák (minimálně 2250 Kč za skupinu)
Program přestavuje zážitkovou formou život pravěkých lovců a sběračů a prvních zemědělců. Žáci pracují s pazourkovými nástroji, staví přístřešek, rozdělávají oheň, drtí obilí a tkají.
Doprovodné materiály: mapa pravěkých archeologických nálezů na Říčansku, prezentace o pravěku (doba kamenná)
Místo konání: zahrada u hradu, muzea či školy
Kdy: duben až říjen
Délka programu: 3 vyučovací hodiny
Pro koho: 3. až 5. třída
Cena: 150 Kč/žák (minimálně 2250 Kč za skupinu)
Program probíhá v zahradě, kde si žáci zkoušejí činnosti ze života středověkých dětí z různých společenských vrstev. Na závěr porovnávají život dětí ve středověku se svým životem.
Doprovodné materiály: říčanský hrad – práce s textem, vystřihovací model hradu a středověkých domů
Program probíhá v centru Říčan. Děti cestují kolem Mlýnského rybníka s vozíkem, připomínají si, jak město vypadalo a jak se tu žilo před 100 lety, využívají dobové hračky.
Doprovodné materiály: album historických fotografií kolem Mlýnského rybníka
Vypravte se s námi na průzkum podzemí! Zjistíme, jak vznikají jeskyně a k čemu všemu je člověk v historii využíval. Prozkoumáme krasové útvary a malby od pravěkých lidí. Objevíme krystaly a středověkou štolu s rudní žílou. Seznámíme se s tvory, kteří v jeskyních žijí.
Téma: neživá příroda
Místo konání: Geopark Říčany
Kdy: duben-říjen
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 130 Kč/žák (minimálně 1950 Kč za skupinu)
Co ukrývají kameny, po kterých chodíme? Nahlédnete s námi do pestrého světa minerálů a hornin. Zjistíme, jak horniny vznikají a zanikají, které se využívají ke stavbě domu nebo výrobě soch. Žáci rýžují granáty, prozkoumávají jeskyni a vyzkouší si práci s geologickým kladivem. Do nitra kamenů se podíváme mikroskopem.
Téma: neživá příroda
Místo konání: Geopark Říčany
Kdy: duben-říjen
Délka programu: 3 vyučovací hodiny (3x 45 minut)
Cena: 130 Kč/žák (minimálně 1950 Kč za skupinu)
Vydejte se s námi na cestu do pravěku. Vyzkoušíme si práci paleontologů, odkryjeme zkameněliny z dávných moří i karbonských pralesů. Projdeme se minulostí Země až k prvním lidem a jejich pazourkovým nástrojům. Předvedeme si, jak vznikají zkameněliny, a odlijeme si otisk trilobita a amonita ze sádry. Dozvíme se, kam se vydat za zkamenělinami přesliček a trilobitů.
Žáci v Geoparku Říčany realizují řadu pokusů s vodou a na jejich základě interpretují vlastnosti a působení vody v krajině.
Doprovodné materiály: prezentace Živly, pracovní list Pitná voda u nás doma (matematika)
Téma: les, voda, půda
Místo konání: hájovna, terén
Délka programu: 2 dny (2. den konec okolo 14 h)
Cena: 1300 Kč/žák (při účasti minimálně 15 žáků) – včetně ubytování a stravy
Pojďme objevovat tajemné končiny Říčanského lesa. Zábavnou formou se naučíme poznávat druhy našich stromů, budeme zkoumat půdu a její obyvatele i vodní živočichy z řad bezobratlých. Na živočichy se podíváme pod lupou i pod mikroskopem. Program probíhá zejména v terénu v okolí Říčanské hájovny.
Na cestě do minulosti budou děti provázet pohádkové bytosti, se kterými prožijí dobrodružný příběh. Podíváme se na život v dobách, kdy si lidé řadu věcí vyráběli doma sami a řemeslníci prodávali výrobky na trzích. Děti si upečou houstičky a utkají na kolíkovém stávku dečku.
Jsem mentorka metody badatelsky orientovaného vyučování ( BOV). Ráda učím venku, kde můžeme zkoumat přírodu v souvislostech. Zaměřuju se při vzdělávání žáků i pedagogů na aktuální témata – například klimatickou změnu. Působím také jako učitelka přírodopisu v ZŠ. Podílím se na přípravě nových RVP pro přírodopis.
Lektorka workshopů Jak učit badatelsky o přírodě, Učíme pro reálný život
Autorka publikací Společně ze školy do přírody, Říčanský uličník