prostor pro moderní vzdělávání

ÚvodRegionální učebniceLekcePoznáváme horniny a minerály
rostlinka-žlutá-h80px

zážitková lekce venku

• horniny • minerály • geopark • 2. stupeň ZŠ • přírodopis

Lekce probíhá v Geoparku Říčany. Žáci ve skupinách zkoumají vybrané minerály a horniny, vyhledávají a zpracovávají informace, připravují podklady pro prezentaci. Pracují v geologické laboratoři, brousí a leští vzorky hornin, pozorují řezy polarizačním mikroskopem.

Související lekce:

  1. Exkurze do lomu
  2. Poznáváme horniny a minerály – pdf ke stažení zde
  3. Vznik a formování krajiny

Lekce jsou součástí komplexního programu pro 8.–9. třídu Hravá geologie.

Program zahrnuje 6 lekcí v délce 16 vyučovacích hodin. Podrobný popis všech lekcí a pomůcky k dalším lekcím najdete u programu.

Lekci si můžete stáhnout, podle potřeby upravit a s žáky realizovat sami, nebo si můžete objednat výukový program s lektorkou muzea.

Další tipy

Hledání ornamentu v přírodě

Žáci pracují s mikroskopy a digitálními lupami. Zkoumají ornamentální struktury přírodnin v detailu a pořizují fotografické záznamy. Pracují ve skupinách s přidělenými rolemi (fotograf, zapisovatel, sběratel materiálu, koordinátor).

Ukázat lekci »

Pěstování krystalů

Jak vznikají horniny a minerály? Žáci realizují pokus, ve kterém pozorují krystalizaci. Pracují ve skupinách ve třídě formou badatelsky orientovaného vyučování, kladou výzkumné otázky, tvoří hypotézy a vyhodnocují výsledky.

Ukázat lekci »

Graffiti v Říčanech

Žáci se v animaci seznamují s  historií nedostavěné říčanské věznice a s  její současnou podobou. Pracují s fotografiemi graffiti z Říčan. Vytvářejí své vlastní návrhy graffiti fixami na papíry a venku na dvoře na velkých formátech temperami.

Ukázat lekci »

Globální katastrofy

Žáci zkoumají projevy přírodních katastrof a nacvičují pravidla správného chování. Jsou rozděleni do skupin, navrhují experimenty a zjišťují tak příčiny vzniku a projevy přírodních katastrof.

Ukázat lekci »

Výlet do minulosti

V terénu žáci pracují s mapami, vzpomínkami pamětníků a vedou rozhovory s místními. Hledají odpovědi na vlastní vybrané výzkumné otázky, dokumentují současný stav a případné problémy a navrhují jejich řešení.

Ukázat lekci »

Vznik regionální učebnice je finančně podpořen z prostředků Evropské unie.

Search

Kateřina Čiháková

Jsem mentorka metody badatelsky orientovaného vyučování ( BOV). Ráda učím venku, kde můžeme zkoumat přírodu v souvislostech. Zaměřuju se při vzdělávání žáků i pedagogů na aktuální témata – například klimatickou změnu. Působím také jako učitelka přírodopisu v ZŠ. Podílím se na přípravě nových RVP pro  přírodopis. 

Lektorka workshopů Jak učit badatelsky o přírodě, Učíme pro reálný život

Autorka publikací Společně ze školy do přírody, Říčanský uličník

katerina.cihakova@muzeum.ricany.cz