prostor pro moderní vzdělávání

ÚvodRegionální učebniceLekceVýlet do minulosti
rostlinka-žlutá-h80px

zážitková lekce venku

• 2. stupeň ZŠ • přírodopis • krajina • historie • občanská výchova • dějepis

V terénu žáci pracují s mapami, vzpomínkami pamětníků a vedou rozhovory s místními. Hledají odpovědi na vlastní výzkumné otázky, dokumentují současný stav a případné problémy a navrhují jejich řešení. Hledají možnosti pro oživení míst v krajině.

Lekce je popsaná pro trasu cyklovýletu z Říčan do Pacova. Pokud plánujete s žáky jiný výlet, je možné se lekcí volně inspirovat a využít vybrané materiály.

Související lekce:

  1. Polní cestou
  2. Výlet do minulostike stažení zde

Lekce jsou součástí komplexního programu pro 8.–9. třídu Proměny krajiny.

Program zahrnuje 8 lekcí v délce 18 vyučovacích hodin. Podrobný popis všech lekcí a pomůcky k dalším lekcím najdete u programu.

Lekci si můžete stáhnout, podle potřeby upravit a s  žáky realizovat sami, nebo si můžete objednat výukový program s lektorkou muzea.

Další tipy

Lidské chování při katastrofách

Na téma přírodních katastrof v ČR žáci ve skupinkách sehrají krátký skeč, při kterém demonstrují různé způsoby reakce a chování při krizové situaci. Porovnávají různé reakce a vyhodnocují správné postupy.

Ukázat lekci »

Umění a příroda

Žáci pracují s  animací, která představí přístupy 3 umělců z  oblasti landartu, poté si vyzkoušejí práci s  přírodninami a tvorbu ve venkovním prostředí. Porovnávají rozdílné prostředí pro tvorbu a seberealizaci.

Ukázat lekci »

Pěstování krystalů

Jak vznikají horniny a minerály? Žáci realizují pokus, ve kterém pozorují krystalizaci. Pracují ve skupinách ve třídě formou badatelsky orientovaného vyučování, kladou výzkumné otázky, tvoří hypotézy a vyhodnocují výsledky.

Ukázat lekci »

Poznáváme horniny a minerály

Lekce probíhá v Geoparku Říčany. Žáci ve skupinách zkoumají vybrané minerály a horniny, vyhledávají a zpracovávají informace, připravují podklady pro prezentaci. Pracují v geologické laboratoři, brousí a leští vzorky hornin, pozorují řezy polarizačním mikroskopem.

Ukázat lekci »

Polní cestou

Žáci se seznamují se s informačními zdroji a mapovými aplikacemi. Porovnávají hospodaření v místě v minulosti a současnosti. Volí si zaměření svého výzkumu a reportáže podle svých zájmů.

Ukázat lekci »

Vznik regionální učebnice je finančně podpořen z prostředků Evropské unie.

Search

Kateřina Čiháková

Jsem mentorka metody badatelsky orientovaného vyučování ( BOV). Ráda učím venku, kde můžeme zkoumat přírodu v souvislostech. Zaměřuju se při vzdělávání žáků i pedagogů na aktuální témata – například klimatickou změnu. Působím také jako učitelka přírodopisu v ZŠ. Podílím se na přípravě nových RVP pro  přírodopis. 

Lektorka workshopů Jak učit badatelsky o přírodě, Učíme pro reálný život

Autorka publikací Společně ze školy do přírody, Říčanský uličník

katerina.cihakova@muzeum.ricany.cz