prostor pro moderní vzdělávání

ÚvodPíšeme pro vásŽivá půda

Živá půda

„Národ, který ničí svou půdu, ničí sám sebe,“ řekl před téměř sto lety Franklin D. Roosevelt. Jak je to s naší půdou, vážíme si jí a pečujeme o ni dobře?

Půda, tato maximálně desítky centimetrů mocná vrstvička zemského povrchu, má klíčový význam pro veškerý suchozemský život. Je to systém složený z pevných nerostných částeček, vody, vzduchu, živých organismů a jejich zbytků.

V půdě se odehrávají rozkladné procesy potravních řetězců. Půda má podstatný význam pro koloběh prvků nezbytných k životu (jako uhlík, dusík, fosfor). Půda umožňuje zakořenit rostlinám, zadržuje vodu z dešťů, ovlivňuje okolní vlhkost a teplotu. V půdě žijí tisíce druhů organismů a celkově je nedílnou součástí suchozemských ekosystémů.To všechno platí jak pro půdu v běžných přírodních podmínkách, tak pro půdu správně obhospodařovanou. A zde je právě kámen úrazu. Naše současné intenzivní zemědělství vytváří z polní půdy mrtvou poušť, která se stává neúrodnou a ani neudrží vodu. Na vině jsou průmyslová hnojiva a obrovské dávky pesticidů.

foto: A. Carri

V běžné zdravé půdě žije neuvěřitelné množství organismů. Pro představu, v jednom čtverečním metru najdeme přibližně jeden bilion bakterií, jeden milion mikroskopických řas a hub, téměř bilion jedinců půdních prvoků, asi milion půdních hlístic, stovky tisíc půdních roztočů, tisíce chvostoskoků, stovky hmyzenek, desítky jedinců žížal, půdních plžů, korýšů, pavouků a stonožek, a také stovky jedinců hmyzu.

Tím, že se do půdy na polích nedostává žádná organická hmota, nemůže vznikat humus. Ten je přitom pro půdní organismy nezbytný k životu. Když pole hnojíme jen minerálními hnojivy, která půdní organismy nedokážou využít, nevzniká humus. Bez něj půda degraduje na pouhý minerální substrát.

S naší půdou, i v okolí Říčan, to tedy nevypadá vůbec dobře. Co s tím? Sami můžeme dávat bioodpad ke kompostování. Můžeme svým nákupem podporovat zemědělce, kteří se k půdě chovají dobře. Ale hlavně můžeme chtít od státu, který přerozděluje naše daně na zemědělské dotace, aby podporoval rozumné zemědělství!

Jakub Halaš

Search

Kateřina Čiháková

Jsem mentorka metody badatelsky orientovaného vyučování ( BOV). Ráda učím venku, kde můžeme zkoumat přírodu v souvislostech. Zaměřuju se při vzdělávání žáků i pedagogů na aktuální témata – například klimatickou změnu. Působím také jako učitelka přírodopisu v ZŠ. Podílím se na přípravě nových RVP pro  přírodopis. 

Lektorka workshopů Jak učit badatelsky o přírodě, Učíme pro reálný život

Autorka publikací Společně ze školy do přírody, Říčanský uličník

katerina.cihakova@muzeum.ricany.cz